print

Geen wonder, maar toch ook weer wel

Johannes (14) is druk in de klas. Zijn schoolcarrière verliep nogal onrustig. Nu dringt de school aan op medicatie, want, zo is dan de standaarduitdrukking, “Zo gaat het niet langer!” “Is daar ook iets antroposofisch voor?,” is dan de vraag van de ouders die een standaardmedicatie als Ritalin willen vermijden. Dat is er. Geen wondermiddel, maar toch ook weer wel.
Bij sommige antroposofische middelen, zoals Arnica bij trauma’s, zeg ik vaak tegen de patiënten dat het “geen wondermiddel is, maar toch ook weer wel, want het maakt van zes weken vier weken”. Dat is makkelijk concreet te maken en iedereen die ervaring heeft met Arnica zal dat beamen (zie ook mijn column over mijn gebroken ribben…). Dat leidde ertoe dat ik tegen een patiënt ooit zei: “Geluk is te koop, het zit in een potje en het heet Arnica.”
Zo zijn er veel middelen die ik ook ervaar als potente middelen. Bij andere middelen is dat wat moeilijker te beoordelen en zeker als het gaat om middelen die bij gedragsstoornissen worden gebruikt, is het vaak moeilijk – subjectief zouden sceptici zeggen – om te beoordelen of een middel werkzaam is. Een van die middelen is Myrrha comp. (cum Belladonna D8), dat voor gedragsstoornissen wordt gebruikt.
Gedragsstoornissen zijn antroposofisch eigenlijk makkelijker in te delen dan in de reguliere kinderpsychiatrie, waar je verdwaalt in een woud van DSM-termen, die bovendien niet tot de verbeelding van de opvoeders spreken. In de antroposofische geneeskunde is vrij eenvoudig uit te leggen dat het drieledig mensbeeld van hoofd, hart en buik /ledematen samenhangt met het denken, voelen en willen/handelen. Stoornissen in het beleven of het gedrag van kinderen kunnen hiermee dan snel leiden tot een werkdiagnose en dito therapie.
Myrrha comp., dat bestaat uit Goud, Myrrha en Wierrook (olianum), is hierbij vaak een enorme hulp, omdat het een zogenaamd ‘harmoniemiddel’ is. Het harmoniseert denken, voelen en willen. Dat is het best uit te leggen als je je realiseert dat het middel oorspronkelijk is ontwikkeld voor kinderen met autisme. We zien dat uitgewerkt in de prachtige film Rain Man met Dustin Hoffman, die weliswaar een beetje extreem en af en toe wat karikaturaal is, maar dat hoort ook wel een beetje bij autisme. Om het uit te leggen aan ouders gebruik ik dat extreme voorbeeld ook door te zeggen: vraag aan een autist een telefoonboek uit zijn hoofd te leren en hij heeft het een dag later voor elkaar, maar vraag je je hoe hij zich voelt dan weet hij het echt niet.
Dat gebrek aan in je gevoel zitten, dat herkennen we tegenwoordig bij heel veel jongens en meisjes. Ze weten van alles, maar kunnen het niet beoordelen omdat ze er niets bij voelen. Dat geeft angst.
Door denken, voelen en willen bij een kind te harmoniseren, bereik je al in veel gevallen een goed resultaat en kunnen ouders/verzorgers, met die bril meekijkend, evalueren hoe het met hun kind gaat.
We kunnen het inzetten in allerlei situaties waarbij kinderen of jongeren zich niet goed voelen: ADD, ADHD, autisme spectrum stoornis, maar ook de gewone disbalans bij kinderen die het even moeilijk hebben en een steuntje in de rug kunnen gebruiken.
Myrrha comp. is een middel dat zelfs jongeren vaak herhaald willen zien, omdat ze zich er beter bij voelen. Johannes drukte het na verloop van tijd zo uit: “Nou, ik weet niet of het werkt, maar ik vind die anderen in de klas de laatste tijd wel erg druk!” Dat is geen wonder, maar toch ook weer wel...